R 1300 GS vai R 1300 GS Adventure? Millainen on sinun unelmiesi seikkailupyörä?

Elämä on täynnä valintoja ja vaihtoehtoja ja niistä mielenkiintoisimpia on sinun seuraavan seikkailupyöräsi suunnittelu ja valinta. Uudet BMW R 1300 GS ja R 1300 GS Adventure mallit tarjoavat ennenkokemattomat räätälöintimahdollisuudet lähtien jo tehdastuotannosta ja jatkuen lisävarusteluun. Onko sinun valintasi R 1300 GS vai R 1300 GS Adventure?

R 1300 GS vai R 1300 GS Adventure?

Aiempaa erilaisemmat veljekset.

Lue lisää R 1300 GS ja GS Adventure-mallien eroista…

Aiempiin GS-sukupolviin verrattuna, R 1300 GS ja R 1300 GS Adventure-mallit ovat keskenään enemmän erilaisia moottoripyöriä.

R 1300 GS on hieman aiempia GS-malleja urheilullisempi, solakampi ja huomattavasti suorituskykyisempi. Uusi R 1300 GS Adventure on taasen todellinen matkaenduro sanan varsinaisessa merkityksessä.

R 1300 GS

Kaikkien aikojen monipuolisin GS. Suorituskykyisempi kuin ikinä, jonka muokkausmahdollisuudet mahdollistavat pyörän räätälöinnin mukavaksi matkapyöräksi, sporttiseksi mutkatiekiitäjäksi tai hyvinkin offroad-painotteiseksi seikkailijaksi.

Solakka 19 litrainen polttoainetankki, siro ja erittäin kevyt alumiinista painevalettu itsekantava takarunko. BMW:n modernissa tuulitunnelissa hiottu aerodynamiikka joko erittäin pienellä ja urheilullisella tuulisuojalla, tai reilummalla katteella sivuilmanohjaimineen tai sähkösäätöineen.

Uusi R 1300 GS on koettava itse.

Lue lisää…

R 1300 GS Adventure

Jos sanakirjasta hakee matkaenduroa, on määritelmän kohdalla todennäköisesti kuva uudesta R 1300 GS Adventuresta. Suuri 30 litran tankki, jonka jyhkeä muotoilu yhdessä tuulitunnelissa hiottujen tuulisuojien kanssa tarjoavat ennenkokemattoman katesuojan. Normaali GS-mallia pidempi alumiiniprofiilista valmistettu tukeva takarunko tarjoaa hulppean matkustusmukavuuden sekä kuljettajalle, että matkustajalle. Tehdasvarusteiset valmiudet tilaville alumiinilaukuille ja GS-mallien tunnettu kyky kantaa suuriakin kuormia, ajo-ominaisuuksien kärsimättä.

Kaikki tämä tinkimättä GS-mallien kevyestä käsiteltävyydestä, oli alla sitten kaupungin pujottelu, alppiteiden mutkat tai Moto Adventure Days -tapahtuman mustat enduroreitit.

Lue lisää…


Kytkimellä vai ilman?

Nyt saatavana Automated Shift Assistant (ASA) -automatisoitu kytkin ja vaihteenvaihto

Automatisoitu ASA-vaihteisto vai perinteinen kytkin?

Uutuutena 2025-mallivuodelle, sekä R 1300 GS, että Adventure malli on saatavana perinteisen kytkimen ja vaihdeavustin Pro -shifterin lisäksi täysin automatisoidulla Automated Shift Assistant (ASA) -kytkimellä ja vaihteenvaihdolla. ASA-pyörän tunnistaa välittömästi täysin puuttuvasta kytkinvivusta. ASA-pyörässä, pyörän moottorinohjaus huolehtii monilevyisen märkäkytkimen käytöstä täysin automatisoidusti, ja uskomattoman tarkasti. Vaihteenvaihdon voit joko tehdä itse perinteisesti vaihdepoljinta käyttämällä, tai jättää pyörän automatiikan huolehdittavaksi, kytkemällä päälle Drive-moodin pyörän ohjaustangosta.

Tsekkaa Biketeamin testivideolta, miten ASA-vaihteisto toimii tienpäällä ja Suomalaisessa metsässä.


Sinulle sopiva korkeus. Jousituksen kyvyistä tinkimättä.

Pyörän pitää tuntua sopivalta kuskinsa käteen. Myös silloin kun pysähdyt. Eri korkuisten satulavaihtoehtojen lisäksi, uudet R 1300 GS ja GS Adventure-mallit on mahdollista varustaa Adaptiivisella Korkeuden Säädöllä, joka pysähdyttäessä laskee pyörän korkeutta 30 mm. Näin ulottuvuus pyörän päältä on mukava kaikissa olosuhteissa, jokaiselle motoristille, kuitenkaan joustovaroista ja alustan suorituskyvystä tinkimättä. Lisäksi adaptiivisesta korkeudensäädöllä varustetusta alustasta löytyy kahta eri korkeusversiota pidemmällä ja lyhyemmällä joustovaralla.

Adaptiivinen korkeudensäätö on aina yhdistetty uusimman sukupolven semiaktiiviseen ja sähkösäätöiseen DSA-jousitukseen, joka on R 1300 GS Adventure -mallissa vakiovarusteena ja R 1300 GS -mallissa tehdasoptiona. DSA-jousitus tarkkailee jatkuvasti ajotilannetta ja säätää jousitusta jatkuvasti tilanteeseen sopivaksi. Vaimennuksien lisäksi, DSA-alusta säätää myös jousien jousivakiota sekä etu, että takajousituksessa, kuorman ja valitun ajomoodin mukaan.

Istuinkorkeudet eri satuloilla ja jousitusvaihtoehdoilla

R 1300 GS

R 1300 GS -mallin Comfort-satuloissa pikasäätö satulan istuinkulmalle.

Vakioalusta (ei sähkösäätöä) ja vakiokorkuiden DSA-alusta (semiaktiivinen alusta)

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
830 mm850 mm870 mm

DSA-jousitus ja Adaptiivinen Korkeudensäätö
Katuajossa alusta laskee pysähdyttäessä 30 mm. Enduro-ajomoodeilla matala tai korkea alusta valittavissa ohjaustangosta ajon aikana, tilanteen mukaan.

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
800 mm820 mm840 mm

Sport-jousitus
20 mm normaalia korkeampi semiaktiivinen ja hieman jäykempi DSA-jousitus normaalia pidemmillä joustovaroilla. Suunniteltu erityisesti vaativaan maastokäyttöön.

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
850 mm870 mm890 mm

Sport jousitus ja Adaptiivinen Korkeudensäätö
20 mm normaalia korkeampi semiaktiivinen ja hieman jäykempi DSA-jousitus normaalia pidemmillä joustovaroilla. Katuajossa alusta laskee pysähdyttäessä 30 mm. Enduro-ajomoodeilla matala tai korkea alusta valittavissa ohjaustangosta ajon aikana, tilanteen mukaan.

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
820 mm840 mm860 mm
R 1300 GS Adventure

R 1300 GS Adventure -mallissa säädettävä istuinkorkeus (20 mm)

Vakiovarusteinen DSA-alusta (semiaktiivinen alusta)

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
850/870 mm870/890 mm890/910 mm

DSA-jousitus ja Adaptiivinen Korkeudensäätö
Katuajossa alusta laskee pysähdyttäessä 30 mm. Enduro-ajomoodeilla matala tai korkea alusta valittavissa ohjaustangosta ajon aikana, tilanteen mukaan.

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
820/840 mm840/860 mm860/880 mm

Comfort Adaptiivinen Korkeudensäätö ja DSA
20 mm normaalia matalampi jousitus, josta pyörä laskee pysähdyttäessä 30 mm. Enduro-ajomoodeilla matala tai korkea alusta valittavissa ohjaustangosta ajon aikana, tilanteen mukaan.

Matala Comfort-satulaVakiosatula ja
Comfort-satula
Korkea Comfort-satula
800/820 mm820/840 mm840/860 mm

Kestopäällystettä, maastoseikkailuja vai kaikkea mitä vastaan tulee?

Lähtökohtaisesti R 1300 GS ja GS Adventure tekevät kaiken mitä pyörältä pyydät. Pystyt kuitenkin rakentamaan jo tehdasoptioilla pyörän juuri sinun käyttöösi sopivaksi. Oli suunnitelmissa sitten maailman kiertäminen kaksipäällä tai maastoseikkailut.

Erilaiset tehdasoptiot

Nappulaa vai katumaisempaa rengasta?

Kevyet valuvanteet, maastorääkkiä kestävät pinnavanteet vai kevyet ja kestävät Enduro-takovanteet? Pinnavanteet mustana vai kullanvärisenä? Monipuolinen allroad-rengastus vai karkeat offroad-renkaat? GS ja GS Adventure-mallit tarjoavat poikkeuksellista valinnanvaraa.

Matkustajapaketilla vai ilman?

R 1300 GS -mallin Light White ja GS Trophy, sekä GS Adventure -mallin Trophy-versioiden minimalistinen takapenkki luovat endurohenkisen satulakokonaisuuden, jossa kuljettajan on helppo liikkua haastavissakin ajotilanteissa. Vastaavasi pyörän voi varustaa jo muissa malliversioissa vakiona olevalla Comfort- tai matkustajapaketilla, jolloin mukava matkustajan satula sekä isompi tuulisuoja sähkösäädöllä vie matkustusmukavuuden uudelle tasolle.

Älykkäillä turvajärjestelmillä?

Jo R 1300 GS ja GS Adventure -mallien vakiovarusteluun kuuluvat kehittyneet luistonhallinta ja jarrujärjestelmät, LED Matrix -ajovalo sekä vakionopeudensäädin. Innovation-paketti varustaa pyörän älykkäillä tutkaohjatuilla järjestelmillä, kuten adaptiivisella liikennettä seuraavalla vakionopeudensäätimellä, kuolleenkulmanvaroittimella, etu- ja takatörmäysvaroittimilla ja ajotilanteeseen mukautuvalla adaptiivisella LED Matrix -ajovalolla.

Enduro Pro -paketti

Enduro Pro-paketissa oletusarvoisesti käsisuojissa olevat vilkut vaihtuvat perinteisiin varrellisiin ja hyvin suojassa oleviin vilkkuihin, vivut lyhyempiin versioihin, jalkatapit korkeussäädettäviin Enduro-tappeihin ja pyörä toimitetaan tangonkorotuspalavaihtoehdoilla. R 1300 GS -malli saa lisäksi järeät moottorinsuojaraudat sekä isomman pohjapanssarin ja Adventure-malli ohjaustangon pehmusteen.


R 1300 GS

Lisätietoja ja tehdasoptiot

R 1300 GS Adventure

Lisätietoja ja tehdasoptiot


Tarjous, lisätietoja tai koeajo?

Laita yhteydenottopyyntö, niin kerromme lisää ja suunnitellaan juuri sinulle sopiva GS tai GS Adventure.